З квітня по серпень у Миколаївській та Одеській областях дорожники отримали від Служби автодоріг близько 300 млн грн за аварійний ремонт доріг та їхнє експлуатаційне утримання. Третину коштів отримало пов’язане з одеським мером Трухановим ТОВ «Ростдорстрой».
Про це повідомляє Центр журналістських розслідувань із посиланням на дані єдиного вебпорталу використання публічних коштів Spending.
За час повномасштабної війни Росія завдала дорожній галузі України збитків на 958 млрд грн. Пошкоджено та знищено майже 25 тис. км доріг та 311 штучних споруд.
- Практично більшість руйнувань припадає на схід та південь України, там близько 70% доріг, які зруйновані або в той чи інший спосіб потребують ремонту, - сказав перший заступник Укравтодору Андрій Івко.
За його словами, сьогодні здебільшого фінансується аварійний ремонт та ремонт мостів, в першу чергу – для поєднання населених пунктів та забезпечення гуманітарних маршрутів.
Незважаючи на те, що Миколаївська область, за словами Івко, принаймні частково мала б належати до пріоритетних напрямків фінансування, обласна Служба автодоріг у період з квітня по серпень виплатила дорожникам за роботи лише 125,5 млн грн.
Не набагато більшим було фінансування дорожніх робіт і в Одеській області, автотрасами якої ішов потік гуманітарних та військових вантажів з-за кордону, а також значна частина українського експорту. За п’ять місяців САД Одеської області виплатив дорожнім компаніям 176,6 млн грн.
До цього мізерного пирога було допущено лише вісім компаній. Найбільше коштів на дорогах Півдня заробила компанія «Ростдорстрой», якій виплатили більше третини від загального фінансування робіт в двох областях – 112,6 млн грн.
В умовах бюджетного колапсу та тимчасового скасування акцизу на пальне, головного джерела поповнення Дорожнього фонду під час «Великого будівництва», знайти кошти на ремонт доріг дуже складно. Однак обсяги руйнувань дорожньої інфраструктури, особливо на територіях, де нещодавно тривали бойові дії, змушують нарощувати фінансування ремонту шляхопроводів. Та й ЗСУ успішно відтискає лінію фронту на схід, а натяки на надходження великих грошей від західних союзників на відновлення перетворюються на впевненість.
Тож грошовий кран для Укравтодору трохи відкрутили. За першу половину серпня його підрядники отримали близько 700 млн грн. У довоєнні часи такі суми подекуди виплачували за один день «Великого будівництва». Водночас це вдвічі більше, ніж Укравтодор міг платити своїм підрядникам у червні та липні, вказує засновник проекту «Наші гроші» Юрій Ніколов.
Тим часом в Одеській та Миколаївській області у серпні фінансування ремонту доріг місцевими службами автодоріг майже припинилося. Тут найбільш активно ці роботи оплачувалися саме навесні, у квітні та травні.
Чи не єдина згадка про великий новий об’єкт була під час травневого візиту на Миколаївщину куратора «Великого будівництва», заступника керівника Офісу Президента Кирила Тимошенка: завершення робіт на Троїцькому мосту. Раніше контракт на капремонт Троїцького мосту виграв той самий «Ростдорстрой».
Нагадаємо, що у Верховну Раду внесли законопроект про повернення сплати акцизів на паливо і направлення їх в Дорожній фонд для відновлення масштабного ремонту інфраструктури. Однак в суспільстві це питання викликало критику, оскільки повернення акцизів веде до росту цін на пальне, а також виділення значних коштів на інфраструктуру замість оборони до завершення війни. Тому Верховна Рада жодного рішення досі не прийняла.
Водночас існує проблема відбору пріоритетних проектів для фінансування. Так, у серпні Служби автодоріг оголосили закупівлі на ремонт доріг на суму 390 млн грн. Лише одна із них стосується деокупованої Сумщини, тоді як решта — мости і дороги, які не були пошкоджені внаслідок бойових дій.
Зазначимо, що у Службах автодоріг Миколаївської та Одеської областей оголошення про нові тендери на платформі ProZorro станом на початок вересня відсутні.
Нагадаємо, через те, що миколаївські комунальники не встигають відпрацювати усі пошкоджені внаслідок ворожих ударів обʼєкти, місто просить допомоги у всієї України.
Андрій Попов, для Центр журналістських розслідувань
Немає коментарів:
Дописати коментар